вівторок, 2 грудня 2014 р.

Повторення та узагальнення вивченого про дієслово

 

Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Дієслово»; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; правильно вживати дієслова у мовленні; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати повагу до традицій українського народу
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь та навичок

Хід уроку
 І. Організаційний момент

Діти, сьогодні у нас урок незвичайний. Ми з вами здійснимо подорож у країну Знань важливої теми «Дієслово». Ми узагальнюватимемо і систематизуватимемо знання з даної теми. Повторимо, закріпимо знання про дієслово як частину мови, підготуємося до контрольної роботи. А підготовкою до цього випробовування стане подорож до цієї країни обізнаних учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перед тим, як ми вирушимо в подорож, подумайте і запишіть на листочках, які дії можна відтворити за допомогою слова? (діти на листочках записують дієслова і прикріплюють до дерева, зображеного на дошці)
(Окропити, образити, вселити віру, розсердити, утішити, розвеселити, ранити, засмутити, допомогти, розрадити, навчити, творити, зненавидіти, ощасливити)
-         Так, це дієслова, слова, які вказують на те, що відбувається певна дія.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
-         Які з перелічених слів ми беремо із собою в подорож, щоб нам було легше долати перешкоди? (Діти називають) Отже, записуємо тему уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності
Наш клас – це велика команда. А щоб наша подорож пройшла вдало, ми з вами повинні подолати перешкоди на своєму шляху.
Отож прямуємо

V. Основний зміст роботи

1. Галявина Дружби і Добра
- Діти, на горизонті видніється якась країна. Напевно, це і є країна Знань. А в ній є  чарівна галявина. Це галявина Дружби і Добра. Дружба і Добро – два сусіди, які живуть у країні Знань і не можуть обійтись один без одного. Вони завжди разом і завжди дружні. Та й не дивно, адже вони починаються з однієї літери. Якої?
- Ім’я цих сусідів починається з букви «Д».
 - Діти, як ви гадаєте, для чого на вашому шляху зустрілися ці магічні слова? (Бо ми одна дружна команда)
 - І тільки  разом ми подолаємо труднощі та перешкоди.
  (Ми нестимемо мир і добро всюди, де тільки побуваємо)
-         Молодці, діти. А зараз я вам пропоную утворити синонімічний ряд до слова «добро». (Метод «Мікрофон»)
(Добро – ласка, ніжність, теплота, лагідність, чуйність, сердечність)
-         А яку людину можна назвати доброю? (Метод «Коло ідей»)
-         Ту, що не залишить друга в біді.
-         Людину, яка допоможе у важку хвилину
-         Людину, котра добре ставиться до інших людей
-         Людину, котра піклується про інших
-         Людину, для якої колективна праця важить більше, ніж особиста справа

2. Дорога Понять і Термінів
Від цієї галявини в’ється стежка – це доріжка Понять і Термінів, які ви опрацьовували впродовж вивчення теми. Кожен наступний крок цією доріжкою можливий лише за умови, що ви згадали потрібне визначення.
1)    Назвіть форми дієслова
2)    На які запитання відповідають дієслова доконаного і недоконаного виду?
3)    Що означають перехідні і неперехідні дієслова?
4)    Що означають дієслова дійсного, умовного та наказового способів?
5)    Як визначити дієвідміну дієслів?
6)    Розкажіть про написання НЕ з дієсловами.

3. Гай дієвідмін
Ви чудово впоралися із випробуванням! Доріжка привела вас до гаю дієвідмін. Гай пропонує вам виконати завдання
Вставте пропущені літери е, є, и, і в закінченнях дієслів. Дієслова запишіть у дві колонки:  1) із вставленими літерами е, є; 2) із вставленими літерами и, ї
Збира…ться, каж…мо, спровад…мо, очуку…те,  потривож…ш, пиш…ш, звар…те, чист…ш, змож…мо, онов…шся, унад…шся, вір…мо, бор..ться, туж…ш, зчеш...те, зневір…шся, виправ…шся, пошл…мо, скроп…мо, бач...ш, оглян…шся, стоїїте, доглян…те.

Висновок про дієвідміни.

4. Майстри слова
Ви впоралися із завданням, тому йдемо далі. Наступна наша зупинка біля узгіря  Майстри слова. Наше завдання полягає в тому, щоб написати міні-усмішку, яка складалася б тільки з дієслів.
Можливі відповіді учнів
(Моя яблунька
Побачив. Зрадів. Купив. Приніс. Викопав. Посадив. Полив. Доглядаю. Чекаю. Зацвіла. Милуюся. Достигли. Пригощаю)

5. Річка Тренувальні вправи
Зупинка Тренувальні вправи уже чекає нас попереду
1.     Вправа «Способи дієслів»
Завдання: запишіть у першу колонку дієслова дійсного способу, у другу – умовного, у третю – наказового

Осипається, сказала б, звіряє, працюйте, нехай скаже, організуй, бриніла б, ріжте, агітуйте, падає, трудиться, дістань, стерегла б, аналізуй, катає, заплакала б.

2.     Вправа «Видова пара»
Завдання: До поданого слова підібрати слово іншого виду. Утворивши видову пару.
Промовляти                промовити;
Описати                        описувати;
Розмовляти                 порозмовляти;
Оберігати                     оберегти;
Списувати                    списати;
Штовхнути                   штовхати.
-         Діти, пригадайте, які ви знаєте форми дієслова? Ця вправа повязана із формами.

3.     Вправа з лінгвістичним ключем
Завдання: виписати безособові дієслова. Якщо правильно випишете слова, то з других букв отримаєте ключове слово.
Одягає, малює, смеркає, працює, оглядає, хочеться, рухається, обманює, світає, допомагає, вітає, замело, гріє (Мова)

4.     Гра «Одним словом»
Замінити дані слова одним словом, утвореним префіксально-суфіксальним способом
Напружуючи слух, намагатися щось почути. Посадити літальний апарат на землю. Зробити досконалішим. Досягти рівноваги в чомусь. Усувати відчуття болю. Робити нешкідливим. Час від часу стукати по чому-небудь.

6.     Озеро Правопису
Проминувши річку, ви опинитесь на березі великого озера. Це озеро Правопису. Впевнено почуватися у його кришталево чистих водах вам допоможе бездоганне знання правил. А для цього виконайте ще дві тренувальні вправи.

Розподільний диктант
Подані слова поставте в ІІ особі однини наказового способу і запишіть у дві колонки: 1) з мяким знаком у кінці; 2) без мякого знака.
Тратити, порадити, одрізати, зблизити, покликати, збільшити, кинути, привабити, повірити, удосконалити, розсунути, убезпечити, рушити, збути, примусити, вдарити, переважити, дозволити.

Словниковий диктант
Неславити, нездужати (хворіти), недобачати, не робити, ненавидіти, не дбає, скинути, збити, зшити, схилитися, недочувати, не співати. Нехтувати, не порушувати.
VІ. Формування умінь та навичок

7.     Стежинка Редактора
М. Рильський в одному з віршів писав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бурян. Чистіша від сльози вона хай буде..»
Спробуймо і ми виполоти бурян, виправивши лексичні помилки у словосполученнях та реченнях. Тому наступна наша зупинка носить назву Стежина Редактора

Завдання: виправити лексичні помилки, редагуючи речення або словосполучення
Я лишаю вас слова. – Я позбавляю вас слова
Приймати участь у міроприємствах. – Брати участь у заходах
Ми прийняли всі міри. – Ми вжили всіх заходів
Лід тронувся. – Крига скресла
Я рахую, щ… - Я вважаю, що…

8.     Брама Країни Знань
Стежина Редактора привела нас до Брами країни, за якою починається Країна Знань. Але вона зачинена на три замки, щоб із впевненістю відчинити її, потрібно зробити ще одну важливу справу: треба розібрати дієслово як частину мови.
(Три учні ідуть до дошки і записують речення)
Не радуйся чужому лихові.
Бездонної бочки не наповниш
Ми з дитинства навчаємося мови

VІІ. Підсумок уроку.
Отже, ми біля нашої цілі. Всі перешкоди ви подолали успішно. Сподіваюся, що знання, здобуті під час вивчення теми, будуть міцними і допоможуть вам гідно здолати найскладніший шлях.

VІІІ. Домашнє завдання
1.     Написати твір-мініатюру, використовуючи дієслова різних способів.
     Зробити морфологічний розбір двох дієслів
2.     Підготуватися до контрольної роботи

Презентація до уроку                                                   http://www.slideshare.net/upload?from_source=loggedin_slideview_navbar#



Немає коментарів:

Дописати коментар