Серед учених початку XX ст., чиє життя було нерозривно
пов'язане з Україною, дуже яскравою особистістю є видатний сходознавець і славіст
Агатангел Юхимович Кримський. Людина феноменальної пам'яті, глибоких знань і
тонкої інтуїції. На запитання, якими мовами він володіє, жартував зазвичай, що
легше перелічити ті, котрими він не володіє. Напружену працю вченого, педагога
й адміністратора він поєднував із літературно-художньою творчістю, ввійшовши в
історію української літератури як оригінальний поет і самобутній прозаїк.
Агатангел Кримський народився 15 січня 1871 р. в Новоград-Волинському в родині переселенців тюркського походження з
Криму. Його батько викладав у місцевій гімназії історію і географію. Незабаром родина переїхала до Звенигородки на півдні
Київської губернії (нині — Черкаської області), де з юного віку хлопчик
перебував в атмосфері української глибинки, яка все життя була для нього
рідною. Після закінчення Острозької прогімназії його влаштували до Другої
київської гімназії, з якої він перейшов у Колегію Павла Галагана й у 1889 році закінчив її на відмінно. Цей приватний навчальний
заклад, заснований відомим українським меценатом Г.Галаганом, представляв гімназію-пансіон із прекрасною
бібліотекою, природничо-науковим музеєм і навіть власною лікарнею.
У колегії викладалися й українознавчі дисципліни. Рівень
викладання тут був надзвичайно високим, навчання головним чином орієнтувалося
на опанування гуманітарних наук і мов. У роки навчання в Колегії Павла
Галагана в А. Кримського сформувався
стійкий професійний інтерес до української філології, слов'янознавства й
мовознавства. Від природи наділений унікальними здібностями до мов, Агатангел
з легкістю засвоїв основні древні й нові мови. У цей же час він близько
зійшовся з Іваном Франком, який частенько зупинявся в колегії під час приїздів
до Києва. На рубежі століть І.Франко був найбільшою і талановитою фігурою
в західноукраїнському культурному житті. Дружба і листування цих людей тривали
до самої смерті Івана Яковича. Органічно вписавшись у коло української
інтелігенції, А.Кримський уже в молоді роки посів у ньому гідне місце.
В останніх класах колегії А.Кримський цілком захопився
мовами й культурами східних, насамперед мусульманських, народів. Але оскільки в Києві у ті роки орієнталістика не розвивалася, він, одержавши атестат про
середню освіту, відправився до Москви, у Лазаревський інститут східних мов.
Одержавши достатню філологічну підготовку в галузі орієнталістки, А.Кримський
у 1892 р. вступає на історико-філологічний факультет Московського
університету, продовжує спеціалізуватися в галузі історії літератури і культури
мусульманських народів. Опинившись далеко від України, він сильно тужив за
батьківщиною. Тоді ж починає писати вірші українською мовою й невеликі
прозаїчні твори, незабаром опубліковані в збірнику "Повісті й ескізи з
українського життя" (І895). Після закінчення Московського
університету в 1896 році Агатангела направили на стажування до Сирії й Лівану.
Оселившись у Бейруті, він безперервно роз'їжджає по містах Близького Сходу, з
ентузіазмом вивчає і стародавні рукописи в місцевих книгосховищах і
вдосконалюється в живій арабській мові.
Результати своїх пошукувань він пише різними мовами й публікує в місцевих наукових
журналах.
У 1901 р. молодий учений видає принципово новий для
української поезії ліричний збірник віршів "Пальмова гілка", навіяний
екзотикою Близького Сходу. Частина віршів із цього збірника в російському
перекладі відомої київської поетеси Л.Старицької-Черняхівської була
надрукована в журналі "Русская жизнь". У перші роки XX
ст. А.Кримський написав повість "Андрій Лаговський", видану у
Львові в 1905 році, і роком пізніше — "Бейрутські оповідання",
опубліковані в Києві. Повернувшись із Близького Сходу, А.Кримський у 1900-му стає професором Московського університету.
Одночасно він викладає в Лазаревському інституті, де з 1901 року очолює кафедру
арабської лінгвістики, будучи професором арабської літератури й історії
мусульманського Сходу. Його увага все більше зосереджується на сходознавчих
дослідженнях у галузі літератури та її розуміння в загальному духовному
контексті мусульманського світу та доісламського Ірану.Українською мовою у Львові друкуються "Мусульманство і його
Оудучність" (1904), а також переклади з "Шахнаме" (1896). У
ці ж роки, підтримуючи тісні контакти з національними науковими колами Києва і
Львова, А.Кримський публікує серію праць з давньоруського й українського
мовознавства: "Критерії для діалектологічної класифікації давньоруських
рукописів" (1905), "Філологія і погодінська гіпотеза. Чи дає
філологія якнайменші підстави підтримувати гіпотезу п. Погодіна і п.
Соболевського про галицько-волинське походження малоросів?" (1904),
"Давньокиївський говір" (1907). У цих роботах учений з погляду
філології обґрунтовує те, що в історичному ракурсі доводив М.Грушевський, — безперервність
і наступність розвитку слов'янського населення України за Середньовіччя і
Нового часу. На великому мовному матеріалі Кримський довів глибоке вкорінення
основних особливостей української мови в діалектному середовищі південних
земель Київської Русі.
На початку XX ст. А.Кримський уже мав високий науковий
авторитет сходознавця і славіста. Багато праць ученого перекладаються основними
європейськими мовами. Його запрошують у редакцію Енциклопедичного словника
Брокгауза й Єфрона вести рубрики арабістики, іраністики і тюркології. Значною
мірою завдяки дослідженням А.Кримського історію і культуру народів Сходу у вітчизняній
і світовій науці почали розглядати як органічну складову всесвітнього
соціокультурного процесу. Лютий 1917 р. застав Агатангела Юхимовича в
Москві, де він обіймав посаду професора і секретаря професорської ради
Лазаревського інституту східних мов.
А.Кримський гаряче вітав демократичні зміни, однак швидко відчув їх непевність
і ненадійність.
Хоча А.Кримський не був репресований у 30-і роки, коли
"вирубувався" цвіт української наукової і художньої інтелігенції,
проте численні грубі нападки й обвинувачення обрушувалися і на нього. Становище Агатангела Кримського трохи поліпшилося
напередодні Великої вітчизняної війни, коли більшовицьке керівництво вирішило
використати його авторитет для посилення свого впливу на західноукраїнську інтелігенцію. Восени 1939 р. Кримський виїхав у добре йому знайомий Львів, де брав участь в
організації українських наукових установ. У січні 1941 р. в країні урочисто
відзначався ювілей ученого, і він був нагороджений орденом Леніна. А у липні
1941 р. він потрапив до списку неблагонадійних, був заарештований і без суду
і слідства відправлений у табір у Кустанайську область. У
таборі під Кустанаєм 25 січня 1942 року Агатангел Кримський і помер.
А.Кримський, який усе своє життя присвятив широкомасштабній
науковій та організаційній діяльності, був одним із фундаторів і перших керівників
Української академії наук. Багатогранність таланту, феноменальні лінгвістичні
здібності (знав понад п'ятдесят мов) і незвичайна працездатність цієї людини
просто вражають! У повоєнні десятиліття про нього майже не згадували. У наші
дні ситуація змінилася: його ім'ям названо створений у системі НАН України
Інститут сходознавства, але величезна наукова спадщина Агатангела Кримського
ще чекає на глибоке і ретельне вивчення.
Немає коментарів:
Дописати коментар