Абстракціонізм –
течія в мистецтві ХХ ст., що відгороджується від об’єктивної дійсності, відмовляється відтворювати реальний світ, а створює натомість комплекс
геометричних фігур або просто хаотичних ліній і фарб, що мають виражати якісь
суб’єктивні внутрішні інтуїтивні відчуття художника. Представник: Михайль Семенко.
Бароко – напрям
у літературі кінця ХVІ – поч.ХVІІІ ст., для якого характерні розвиток образів і композицій, потяг до різних протиставлень, образне
використання слів у переносному значенні, прикрашування мови.
Поезії Лазаря Барановича, Івана Величковського, Григорія
Сковороди, Данила Туптала (Святий Дмитрій Ростовський). Літописи Самійла Величка, Григорія Грабянки. Проповіді Іоаникія Гаметовського, А. Радивиловського.
Відродження,
Ренесанс – історичний період розвитку культури країн Європи в
ХV- ХVІ ст., коли відбувався перехід від середніх віків до нового часу. Доба відродження та розквіту української літератури
припадає на другу половину ХVІ – першу половину ХVІІ століття. З
цим періодом пов’язані імена Івана Вишенського та Герасима
Смотрицького. Новим явищем того часу стає віршоване слово, з’являються твори
різних жанрів: епіграми, так звані емблеми, морально-дидактичні, полемічні,
історичні та панегіричні вірші тощо. У фольклорі з’являються народні думи й
історичні пісні.
Герметизм – модерністська течія 20-40-х років ХХ ст., для якої характерна настанова на максимальне виявлення символічних можливостей поетичного слова, що має закарбувати в собі й передати
читачеві найширші контексти зовнішнього та внутрішнього світів навіть тоді,
коли окреме слово подається поза звичним логічним зв'язком і прикметами
реальності. Особливо близькими до герметизму були Юрій Тарнавський, Емма Авдієвська.
Екзистенціалізм – представники цієї течії зосереджують
свою увагу на існуванні людини, що є особистістю, вилученою з будь-яких систем
(релігійних, політичних, соціальних).
Представники: В. Підмогильний «Місто»
Експресіонізм – авангардистський напрям у
мистецтві та літературі, що розвивався переважно в німецькомовних країнах в
період від 1905 по 1925 рік. Провідні емоції – настрої жаху та відчаю,
очікування катастрофи, пошук духовних і моральних засад
буття. В українській літературі експресіонізм започаткував Василь Стефаник. Класичний експресіонізм утвердив Осип Турянський. У стильову течію
експресіонізму частково вписується творчість Миколи Куліша, Миколи Бажана, Миколи Хвильового, Юрія Липи, Тодося Осьмачки
Імпресіонізм – течія в мистецтві та літературі другої
половини ХІХ – поч. ХХ століття, митці якої основним своїм завданням вважали
витончене відтворення суб’єктивних вражень та спостережень, мінливих відчуттів
та переживань, але без заглиблення в їх
суть.
Представники: М. Коцюбинський, О.Кобилянська, Г. Косинка
Класицизм – літературний
напрям, заснований на світогляді раціоналізму (культі розуму). В основі естетики
– принцип раціоналізму та "наслідування природі". Прямолінійне
протистояння добра і зла, позитивних та негативних персонажів.
Представники: Шкільні "піїтики" ХVІІІ ст.,
шкільна література, трагікомедія Ф. Прокоповича "Владимир". .
Котляревський «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник», Г. Квітка-Основ’яненко
«Шельменко-денщик», «Сватання на Гончарівці»
Модернізм – загальна назва сукупності напрямів і
шкіл у літературі та мистецтві кінця ХІХ – початку ХХ століття, які
вирізняються антиреалістичною спрямованістю, тяжінням до умовних засобів
художнього зображення та вираження, духом експериментаторства. Встановлення деяких з цих ознак відбувається перед усім у
поезії, окремі зразки якої (починаючи з лірики Т.Шевченка, а
також у творчості І. Франка, Я. Щоголіва, О. Маковея, Уляни Кравченко, В.
Щурата, О. Козловського) могли бути інтерпретовані як модерністські ще до кінця
19 ст., згодом — у драмі (Лесі Українки, О. Олеся, С. Черкасенка, В.
Винниченка).
Монументалізм – напрямок в оригінальній літературі Київської Русі ХІст. (поряд із перекладною літературою). Монументальний стиль як окремий вид виділив Д.ЧиЖевський. Приклади: "Житія", літописи («Повість временних літ»)
Натуралізм – літературний напрям, що склався в
західній літературі в останній третині ХІХ століття. Для нього була характерною
настанова на фотографічно точне й неупереджене зображення дійсності, під якою
насамперед розумілося матеріально-побутове довкілля, а також людського
характеру, що бачився крізь призму фатальної зумовленості фізіологічною
природою та середовищем.
Представники: В. Винниченко
Неокласицизм – умовна
назва для позначення тих тенденцій у поезії на межі ХІХ –ХХ століття, що брали
за основу "класичну норму", яка передбачала досконалість форми і
ясність поетичної мови, пошук шляхів до гармонії духу, зосередженість на
вічних засадах буття, настанову на успадкування культурної традиції. орієнтацію на кращі взірці мистецтва, створені у
попередні роки.
Представники: Микола Зеров, Михайло Драй-Хмара, Павло Филипович, Юрій Клен, Максим Рильський, Борис Тен, Григорій Кочура.
Представники: Микола Зеров, Михайло Драй-Хмара, Павло Филипович, Юрій Клен, Максим Рильський, Борис Тен, Григорій Кочура.
Неоромантизм – назва естетичних тенденцій, що виникли
в літературі на межі ХІХ – ХХ століття. Характерний неоромантичний герой –
непересічна сильна особистість, нерідко наділена рисами "надлюдини",
вигнанець, що протистоїть суспільній більшості, шукач романтики та пригод.
Представники: Юрій Яновський, Ольга Кобилянська ("Людина", "Царівна"), Леся Українка, Олександр Олесь, Микола Вороний, Микола Хвильовий.
Орнаменталізм – стиль, характерний для літератури Київської Русі XII ст.
Його основними ознаками є мозаїчність, використання старого матеріалу як
прикраси нового твору, вільне зміщення в часі, смілива зміна теми, включення до
оповіді численних відгалужень від основної теми, символічність відтворення
дійсності тощо. Найвизначнішою пам'яткою, в якій орнаментальний стиль
відбився з найбільшою повнотою, є «Слово о полку Ігоревім».
Елементи орнаментального стилю «відновилися» в творчості М.
Хвильового, Г. Косинки, М. Ялового, Ю. Яновського, Б. Антоненка-Давидовича).
Постмодернізм – напрям у літературі та
мистецтві другої половини ХХ ст. Провідні ознаки: тотальне висміювання,
гра з "чужим текстом", суміш різноманітних стилів, використання
елементів масової літератури тощо.
Представники: Ю.Андрухович, О. Забужко, Є.Пашковський, Б.
Жолдак, В. Ведмідь. Поети «Бу-Ба-Бу».
Просвітницький реалізм – заперечення художніх
принципів романтизму.
Представники: С.Васильченко, О.Кобилянська, О.Гончар, П.
Загребельний, М. Стельмах, В. Винниченко, У.Самчук, М. Хвильовий, І.
Багряний.
Реалізм – художній метод літератури чи мистецтва,
що полягає в правдивому, історично-конкретному, об’єктивному і всебічному
відтворенні життя, в типізованому розкритті індивідуальних, спільних особливостей персонажів, у вмотивуванні їхніх характерів і
вчинків суспільними обставинами.
Представники: І Котляревський, Г. Квітка-Основ’яненко, І.
Франко, М. Коцюбинський, Леся Українка, С. Руданський, І. Нечуй-Левицький,
Панас Мирний
Романтизм – напрям у літературі і мистецтві кінця
ХVІІІ – поч. ХІХ ст., для якого характерне прикрашене, ідеальне
зображення дійсності; у творах переважає героїка, мрійливість, захоплення
незвіданим, таємничим; природа жива й тісно пов’язана з людиною.
Представники: Левко Боровиковський, В. Забіла, Є. Гребінка,
Петро Гулак-Артемовський, ранній Тарас Шевченко, Пантелеймон Куліш, Михайло
Старицький.
Сентименталізм – художній метод і напрям у
літературі Західної Європи й Росії ХVІІІ століття, представники якого основну
увагу спрямовували на глибоке відтворення переживань, почуттів і пристрастей
простої, незнатної людини з метою розчулити читача, викликати сердечне
співчуття та сльози над важкою долею героя.
Представники : Г. Квітка- Основ’яненко, І. Котляревський.
Символізм – літ. напрям кінця ХІХ-поч. ХХ ст.
для символістів конкретний художній образ модифікується в багатозначний символ,
який стає умовним знаком.
Представники: П. Тичина, Олександр Олесь, Микола Вороний
Сюрреалізм - антиреалістичний,
модерністський напрям у мистецтві та літературі 20-30-х років ХХ ст. на
Заході, що проголосив джерелом творчості не реальну дійсність, а підсвідомі
інстинкти, хворобливі марення, галюцинації.
Представники: Б.-І. Антонич, В. Барка, Ю. Тарновський
Футуризм – напрям у літературі й мистецтві, що
виник на початку ХХ ст. в Італії. Характеризується запереченням правил
логіки, гармонії й синтаксису. Заперечує досягнення класичної літератури.
Представники: Михайло Семенко, Гео (Юрій) Шкурупій
Немає коментарів:
Дописати коментар