понеділок, 3 листопада 2014 р.

Відокремлені означення. Правильна побудова речень з дієприкметниковими зворотами

Мета. Поглибити знання учнів про відокремлені означення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених означень, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова;   сформувати вміння знаходити в тексті відокремлені і невідокремлені означення; правильно будувати речення з дієприкметниковими зворотами.
Тип уроку. Формування умінь і навичок
Хід уроку
Борися! Зло переможе тебе,
змете зі шляху, як пилину,
або переможеш ти –
і дальше підеш до мети!
 Уляна Кравченко
І.Організаційний момент
Доброго дня, дорогі діти! Перш за все усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А на уроці зосередьтеся для того, щоби впоратися з вправами, які вам пропонуватимуться впродовж заняття. Будьте старанними і слухняними. Адже на уроці вам потрібно    (СЛАЙД)
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
           Дружно і плідно попрацювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2.Та перш ніж працювати практично, потрібно виконати теоретичне завдання
Метод незакінчених речень (слайд)
  Означення – це …
  Узгоджені означення – це …
  Дієприкметниковий зворот – це…
  Дієприкметниковий зворот виділяється комами, якщо …
  На письмі дієприкметниковий зворот виділяється комами, а у вимові…
  У реченні дієприкметниковий зворот виступає… Його підкреслюють…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
Отож на попередньому уроці ми з вами ознайомились із темою «Відокремлені означення. Побудова речень із дієприкметниковим зворотом». Сьогоднішній урок ми присвятимо продовженню цієї теми. Практичні вправи, спрямовані на формування умінь і навичок, будуть нашими супутниками на уроці. Отже,  запишіть сьогоднішню дату і тему уроку (слайд).  
Навчальними  цілями нашого уроку є (Очікувані результати на слайді)
Знати теоретичні відомості про відокремлення означень;
знати основні способи морфологічного вираження відокремлених означень;
уміти знаходити в тексті відокремлені та невідокремлені означення;
уміти правильно будувати речення із дієприкметниковими зворотами;
уміти правильно інтонувати речення з ними;

Водночас ми з вами будемо знайомитись із сторінками творчості нашої поетеси – Уляни Кравченко. (слайд)На одному із попередніх занять ми з вами мандрували Миколаєвом і  зупинялися біля музею цього майстра слова. А сьогодні знайомитимемось із «Записками учительки» цього митця. Ми працюватимемо з реченнями, взятими із цієї книги.    
 Робота з епіграфом (слайд)  Слово про Уляну Кравченко
Отже, ми пригадали теорію, щоби впоратись із практикою. І от проблема!
 Метод «Привіт, проблемо!»(слайд)
Поміркуйте, чому у першому реченні означення не відокремлюється, а в другому – відокремлюється. 
1.Над туманами вкритою рікою мовчать бори (В.Сосюра).

2.Осяяні місяцем, гори блищать (Олександр Олесь).

ІV. Вивчення учнями нового матеріалу
Дослідження-аналіз (слайд)
Прочитайте текст. Зверніть увагу на слова, написані жирним шрифтом. Чому у реченні вони відокремлені комами? Зробіть власний висновок про відокремлення означень.
Але сумнів тривав лише хвилину-часину, бо в серці дзвеніли слова, кинені на дорогу в незабудь моїми добрими учителями.  Оживлена гарячими почуттями, я майже не чую землі під ногами.
 О дванадцятій годині ми з начальником міста прийшли оглянути будинок старої школи. Це місце громадське, та все-таки начальник попросив до поради управителя. Одначе той добродій, озброєний палицею, з товаришами і сторожем прогнав начальника.(слайд)
Формулюю сам!
Учні самостійно роблять висновок про те, коли відокремлюються означення
V. Первинне застосування набутих знань
 «Знайди  помилку  сусіда»(слайд)  
 Розставити  пропущені  розділові  знаки
Душі, не задоволеній окрухами знання, хочеться огорнути все, відчути велику єдність усесвіта…
Душі, задивленій у ціль останню, повній відчуття цілої черги дальших існувань-втілень після відлету з землі – своєї домівки сьогоднішньої – хочеться прямувати до того, що вічне, божественне…
Душі, повній віри в свою міць, вільній та упоєній своєю волею-владою, хочеться прямувати до найвищої доскональности…  (слайд-перевірка)  
 (слайд книжки) «Розгублені листочки»
VІ. Застосування здобутих знань і навичок
Робота в парах «Плутанина»  (слайд)
Речення «переплутали» свої відокремлені члени речення і вийшла нісенітниця. Поверніть дієприкметникові звороти пояснюваним (означеним) словам, поставте розділові знаки.
1.Гарні камінці, занятий управою школи, підносять, звичайно, його вартість. 2.Поволі сутінь покривала пусті поля і місто в долині, дібрані до образу. 3.Він, пронизана дожиданням і вірою, часто потребував заступництва. 4.Замкнене півкругом гір, у вічній самоті вона йшла до далекої цілі.
1.Гарні камінці, дібрані до образу, підносять, звичайно, його вартість. 2.Поволі сутінь покривала пусті поля і місто в долині, замкнене півкругом гір. 3.Він, занятий управою школи, часто потребував заступництва. 4.Пронизана дожиданням і вірою, у вічній самоті вона йшла до далекої цілі.(слайд)
Я – редактор   (слайд)
Виправте помилки вживання відокремлених означень (М.Чумарна про Уляну Кравченко)
1.Доля дала їй в дорогу красиву поставу, гострий розум, серце, незламну волю, залюблене у життя. 2.Ще з юних літ, вихованих на безживній псевдоромантичній ілюзії,  дратувала її хвороблива, афектація  молодих людей.
1.Доля дала їй в дорогу красиву поставу, гострий розум, серце, залюблене у життя, незламну волю. 2.Ще з юних літ дратувала її хвороблива афектація  молодих людей, вихованих на безживній псевдоромантичній ілюзії. (слайд)
Конструктор  (слайд)
Виділені частини складних речень замініть дієприкметниковими зворотами. Перебудовані речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків.
Зразок . Стрічатиме нас деревце, яке ми посадили в юності.  -  Стрічатиме нас деревце, посаджене нами в юності.
1.Пригноблений управитель, якого осоромили учительство та інтелігенція, похилив горду голову.  2.Не було у світовій літературі цінного твору, якого б я не прочитала  3. Перед собою бачу грубий матеріал, котрий щойно обробили, обтесали з перших ломів. 4. Неси добро між людей, неси світло, щоб щастям добрих діл твоїх, мов квітами, засипати ту глибінь темноти, яку розвернули між людьми. 5. Так нехай буде усім ворогам, що лиш мечем воюють.
1.Пригноблений управитель, осоромлений учительством та інтелігенцією, похилив горду голову.2. Не було у світовій літературі цінного твору, не прочитаного мною. 3. Перед собою бачу грубий матеріал, щойно оброблений, обтесаний з перших ломів. 4. Неси добро між людей, неси світло, щоб щастям добрих діл твоїх, мов квітами, засипати ту глибінь темноти,  розвернену між людьми. 5.Так нехай буде усім ворогам, лиш мечем воюючим. (слайд)
VІІ. Творче перенесення знань, навичок, умінь у зміненій формі
Творче моделювання
Із поданих пар речень змоделювати речення, ускладнене відокремленими означеннями. Вказати на умови відокремлення.
Ясні враження дня прогнало хвилеве пригноблення. Пригноблення спричинене появою демона.
Розжеврілися іскри із вогнів. Вогні притаєні в моїй душі.
Забрав би мені хвилини. Вони  призначені на мою працю.
(слайд портрет)  Слово про Франка
Я експериментую
Творча робота (слайд)
Перебудуйте речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими.
Посилаю справоздання про вигляд призначеного  на школу будинку.
Пісня – це зачарована в слів подобу тайна безсмертного життя.
Ходи! Там вдержана притяганням сонць гармонія
 Освічені блисками висот люди великі зробились далекими.
(слайд)
Експеримент «Навпаки» (слайд)
Перебудуйте речення так, щоб відокремлені означення стали невідокремленими
В  романах, планово повязаних одним спільним заголовком, змальовує Бальзак боротьбу загальнолюдську.
Я хотіла б бачити людей, згуртованих у якомусь товаристві,  гостями у мене.
Я сама беру кілька квіток, повязаних сірою ниткою.
Квітка, стоптана осіннім вітром, даремне виглядає соняшного проміння та бореться з німим терпінням.
 (слайд)
Трансформуйте речення 
Побите дощем поле ще й град поб’є. – Поле, побите дощем, ще й град поб’є.
І. У горщик посаджене дерево не дуже й розростається. Здобутий працею камінь м’якший від дарованого бублика. Відкладену на потім роботу прокленуть нащадки. Наука – то викопана голкою криниця. Читання – покладений за пазуху сніг. Одержані в дитинстві знання – то на камені вирізьблене зображення.

VІІІ. Підсумок
1. Підведемо підсумки
Метод «Прес»
Я вважаю, що…
Тому що …
Наприклад…
Отже,..
2. Відповідь на проблемне завдання
 «Інтерв’ю в напарника»
ІХ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему «Чарівний світ рідного Миколаєва», використовуючи речення з відокремленими й невідокремленими означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами.


Презентація до уроку    https://www.slideshare.net/secret/vydk7Jh2s7o8CK

Немає коментарів:

Дописати коментар