А на
схилі віку Олександр Білаш напише у віршах історію свого життя, ніби перекине
незримий ностальгічний місток у дороге для нього минуле, і назве збірник саме
так — "Шурась". Є в ньому, мабуть, головні слова його поетичної
сповіді: "Я в музиці вмирав й оживав".
Старше покоління ще
пам'ятає зоряний дебют композитора, коли його ім'я майже відразу стало
знаменитим. 1961-й рік. На екрани вийшов фільм "Роман і Франческа", в
якому прозвучала пісня на музику Олександра Білаша (вірші Дмитра
Павличка).
Впали роси на покоси,
Засвітилися навколо.
Там дівча
ходило босе,
Білу ніжку прокололо.
Виконав пісню Олександр Таранець. Хоча
фільм і мав успіх, але невдовзі забувся. Проте у пісні було довге життя.
Творчий союз Павличка й Білаша відтоді тривав: "Дзвенить у зорях небо
чисте", "Долиною туман тече", "Лелеченьки", "Явір
і Яворина".
Та головним пісенним шедевром, народженим у цьому
співавторстві, стали "Два кольори". Багато хто в долі героя впізнавав
свою долю. І пісня "пішла" а народ.
Але повернімося в мальовничий
Градиськ, на Полтавщині, де майбутній маестро вперше доторкнувся до
музики.
Співала його мати, Євдокія Андріївна. На все село виводила
українські пісні гарним сильним сопрано. Самородком був і батько, Іван Опанасович:
грав на кількох музичних інструментах просто на слух, без будь-якої науки.
Потягнувся до музики й трирічний малюк, Шурась. Поки що він "грав"
тільки... на вінику, з яким носився подвір'ям, тримаючи його як балалайку. Це й
був його перший "музичний інструмент". Але трохи підріс — навчився
грати на маленькій трибасовій гармошці.
— Шурасю! — кричить із ґанку баба Варка
й не може часом докричатися. На вулиці цвіте літо — найкраща пора хлоп'ячої
вольниці. Малолітня гвардія робить набіги на сади й городи, свої й чужі,
набиваючи кишені грушами, яблуками, огірками. Частенько ходять стінка на
стінку. Вечорами компанія нерідко засиджується допізна біля колодязя, слухаючи,
як головний казкар, фантазер і вигадник Шурась розповідає таємничі історії,
страшні до мурашок по шкірі, до волосся дибки.
Ось так вони й росли, хлопчаки,
для яких природа була другою матір'ю і царством свободи одночасно. Тертими
калачами — міцними, рішучими, самостійними — виходили в життя. І про війну, що
пронеслася по їхньому дитинству, знали не з чуток. Пам'ятали, як пекельним
дощем сипалися з неба бомби. Як плакали матері, притискаючи до себе дітей. Як
відчайдушно ревіли корови, до хрипоти мекали кози й несамовито іржали коні.
Білий день ставав чорним, а ночі світилися від заграви фугасів. За селом після
бомбування горів аеродром, диміли й дотлівали наші літаки, які не встигли
злетіти в небо.
Чорна мітка війни... Вона, як лиха відзнака, залишилася в
пам'яті того покоління — дітей суворого воєнного часу.
Після перемоги Олександр
у п'ятий клас пішов переростком. Спочатку школярі вчилися просто неба. Замість
ручок і зошитів — лише недогризки олівців. Але коли в Білаша з'явилася
чорнильниця-невиливайка, виміняв її на балалайку. У колгоспному клубі співав,
танцював, грав на всіх інструментах, які траплялися під руку.
Вступні
іспити у найстаріше в Україні Житомирське музичне училище Олександр здавав на
акордеоні. Приймальну комісію зворушив і підкорив натхненним виконанням
шопенівських вальсів. Правда, улюблений акордеон довелося замінити на баян, бо
в училище Білаша зарахували саме у клас баяна. Учився легко, захоплено. Душа
сама тягнулася до "вічних партитур".
А мрія летіла далі.
Київська
консерваторія. Храм музики, предмет юних мрій. Він — студент. Чари найвищого,
найбільш гармонічного мистецтва — музики — Олександр осягав ревно, хоча у
відмінниках не ходив і до перших п'ятірок ще не дотягував. Факультет у нього
був важкий. Мабуть, найбільш шанований і престижний — композиторський. Клас
професора Миколи Вілінського. "Геніальні" опуси композитора-початківця
безжалісно драконило гостре перо педагога. Бувало, й руки в студента
опускалися, і мрії летіли в тартарари.
До мук творчості незабаром
додалася ще одна. У консерваторських коридорах він і зустрів її, свою муку,
свою хмаринку. Вона неначе засліпила його ніжною жіночною красою. Погляд
теплий, розкритий, а сама — недоступна фортеця.
Два роки він ніби був її тінню.
Лариса стала скабкою в його серці. І тоді він вирішив змінити тактику. Проходив
мимо — не помічав, впритул не бачив. Класичне пушкінське "Чем менше
женщину мы любим..." зіграло як по нотах. Одного разу вона сама зробила
крок йому назустріч. І вже назавжди.
Їхній сімейний союз, освячений любов'ю й музикою, виявився
щасливим. Оксамитове сопрано дружини, народної артистки України Лариси
Остапенко, давало життя багатьом творам композитора.
Народна
артистка України Лариса Остапенко — дружина О. Білаша
Десятиліттями твори Олександра
Білаша звучали в ефірі, на великих гала-концертах, у сільських клубах, навіть
на шкільних сценах. Їх виконували Євгенія Мірошниченко, Дмитро Гнатюк, Анатолій
Мокренко, Гізелла Ципола, Діана Петриненко, Микола Кондратюк. У свій репертуар
пісні композитора брали такі відомі колективи як вокальний квартет
"Явір", тріо бандуристок радіокомпанії України.
Та головне — ці
пісні співав і любив народ. Любив, бо вони було ніби живі музичні картини,
теплі, впізнавані, з журавлиними зграями в небі та лебединими парами на
дзеркалі чистих вод. Із серпанком туману над сонною долиною і табунами степових
коней, які летять наввипередки з вітром. Із гаптованим "червоними і
чорними нитками" полотном людської долі.
У співавторстві Білаша з метром
української поезії Борисом Олійником народилися "Мелодія" і
"Пісня Києву", з поетом Михайлом Ткачем — славнозвісні
"Ясени", "Білі лебеді", "Сину, качки летять". На
вірші Степана Пушика написані "Любисток" і "Треба йти до
осенi". Поетичний світ цих творів завжди в гармонії та єдності з тонким
ліризмом музичних образів. Мелодії широкі й співучі. "Я з пісні народної
виріс", — писав про себе Олександр Іванович. І тому вічний український
мелос цвіте в музиці маестро, як полтавські сади навесні. І всі ноти тут,
навіть низькі, басові — високі й світлоносні. ...
Чорнобиль. Він вибухнув раптово,
як землетрус, як неоголошена війна. І світлий місяць квітень потьмянів і вмився
сльозами. На атомну станцію потягнулися вервечки машин. Вони їхали творити свій
щоденний подвиг — приборкувати збунтований 4-й блок. Усередині того пам'ятного
літа на телеекрани вийшов документальний фільм режисера Ігоря Кобрина
"Чорнобиль: два кольори часу" (сценарист Хем Салганик, оператор Юрій
Бордаков). Музичним супроводом до фільму став твір Білаша "Два
кольори" у виконанні симфонічного оркестру. Мелодія, навіть без слів,
звучала як одкровення. Вона була така пронизлива й тривожна, що здавалася
голосом самої української землі і сприймалася тепер по-новому, особливо.
"Любов і журба" — вони йшли тоді пліч-о-пліч. Вони були двома
сторонами медалі, яку карбував безжалісний час.
Славетні "Два
кольори" Олександра Білаша ніби набули нового сенсу, адже у творі
відбилися не тільки людські долі, а й два кольори того незабутнього часу, два
його символи — "любов i журба".
О. Білаш із внуком Іваном. «Горнися, хлопче, до дідуся!»
Творча палітра музиканта не обмежувалася лише пісенним
жанром. З-під його пера вийшли дві моноопери: "Балада війни" і
"Сповідь білого тюльпана", опера "Прапороносці" за
однойменним романом О.Гончара. Писав композитор романси, балади, симфонічні
твори, як, скажімо, світлу й романтичну поему "Світанок на морі".
Його музика звучить і досі.
(Ольга Ануфрієва)
Немає коментарів:
Дописати коментар