неділя, 30 листопада 2014 р.

Дещо про засоби милозвучності

Невід’ємною ознакою освіченої, всебічно розвиненої особистості є висока мовленнєва культура, що передбачає вміння активно використовувати як знаряддя спілкування сучасну літературну мову з усіма багатствами виражальних засобів, з притаманними їй нормами. Засвоєння цих норм здійснюється в процесі шкільного навчання.

Буктрейлер до роману І.Багряного "Тигролови"




Буктрейлер - це сучасна форма реклами книги





Поезії Романа Петріва для дітей. «Писанки», «Притча про дружбу», «Стежинами вузькими по полях»


Природа у віршах Романа Петріва


субота, 29 листопада 2014 р.

Відеоскрайбінг ІМЕННИК


Скрайбінг - новий спосіб візуального мислення. Скрайбінг - це новітня техніка презентації (від англійського "scribe" - накидати ескізи або малюнки), винайдена британським художником Ендрю Парком для британської організації, що займається популяризацією наукових знань - RSA.



Жанрологія епістолярію

  Зародження епістолярію припадає ще на давньоруський період, хоча
пам’яток цього і пізнішого часу(ХIV-XVIIст.) збереглося досить мало. Уже фактичний матеріал ХVII ст. дозволив ученим простежити становлення епістолярію у хронологічному, територіальному, соціальному та мовному аспектах.

пʼятниця, 28 листопада 2014 р.

Слова іншомовного походження


Словотвір


В.Рутківський "Джури козака Швайки"


Урок повторення, узагальнення та систематизації знань про дієприслівник



       Мета׃   повторити, узагальнити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні та пунктуаційні навички, формувати вміння порівнювати й узагальнювати лінгвістичний матеріал;  виховувати любов до народної вишивки.                    
Культурологічна тема. Народна вишивка.
Обладнання. Тематичний словник  школяра, намальована на папері веселка, опорна таблиця „Дієприслівник”, мовленнєві взірці „Вишивка”, власні вишивки.
Тип. Урок повторення, узагальнення і систематизації знань.      


                                                             Хід  уроку     

І.    Слово вчителя. Організація класу

День добрий, друзі, ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!

ІІ.   Мотивація навчальної діяльності учнів.
       Оголошення теми і мети уроку

Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми закінчили вивчати тему      „Дієприслівник”. Завдання перед вами:  повторити все вивчене про дієприслівник, усі його орфограми і пунктограми.
На наш підсумковий урок я запросила...  Та ви ніколи не здогадаєтесь, якщо  не відгадаєте загадки׃
     Барвисте коромисло на небі повисло. (Веселка).
   Так, це веселка. Саме її я запросила на урок. Погляньте, вона аж світиться всіма барвами. Скажіть, а як ще називають у нас веселку?
   Так, здавна в Україні її називають веселкою, бо вона символізує радість, веселість. А хто мені зможе пояснити лексичне значення слова веселка?
   ( Веселка  -  це дугоподібна різнокольорова смуга на небі, яка з’являється внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу).
-         Скільки кольорів у веселки? Назвіть їх.
-         Як ви їх запам’ятовуєте?
   
Сім кольорів у веселки, значить, сім різних за складністю завдань. Якщо ви їх виконаєте, то веселка засяє у нас на уроці. Отже, до роботи.

ІІІ. Повторення , узагальнення, систематизація найважливіших теоретичних положень теми

  Коли вже зайшла мова про кольори, то пригадаймо, як пишуться складні прикметники на позначення кольорів, їхніх відтінків.
  Завдання 1. Словниковий диктант
   Темно-червоний, світло-зелений, синій-синій, жовтогарячий, блакитно-синій, темно-коричневий.

А тепер повернімось до дієприслівника.
 Завдання 2.  Побудувати зв’язну розповідь про дієприслівник як особливу форму дієслова за опорною таблицею.
 
 Завдання 3.  За опорними сигналами розповісти про дієприслівниковий зворот, розділові знаки при ньому


 Завдання 4.  Мовний аукціон з теми „Дієприслівник”
 

ІV. Різні види творчих вправ

Завдання 5. Розкрити дужки (на дошці)
     (Не)дивлячись, (не)волячи, (не)повідомивши, (не)навидячи, ( не)здужавши, (не)розповівши, (не)хтуючи, (не)перемагаючи

Вчитель.  Усі кольори веселки є на українських вишиванках. Погляньте на їх розмаїття. У народі кажуть׃ вишиванки ніби райдуги-співанки. А чому? Як ви гадаєте?
   Так, діти, дивлячись на райдугу, радіє душа. Те саме ми відчуваємо, коли дивимося на вишивки, вони милують наше око, викликають захоплення. Кольори вишивок ніби говорять до нас, співають своїми голосами-барвами׃
      Червоне  -  то любов, це символ життя, свободи, урочистості;
      Оранжевий  -  символ сонця, могутності, розкоші, радощів;
      Жовтий  -  символ світла, радості;
      Зелений  -  символ миру, спокою, родючості та надії;
      Голубий  -  символ ніжності, далечини;
      Синій  -   символ довіри, вірності, туги;
      Фіолетовий  -  символ дружби, довіри, гідності
   
Завдання 6.  Комплексна робота над текстом.
  Перед вами мовленнєвий взірець „Вишивка”. Прочитайте його.
-         Чи можна ці речення назвати текстом?

-         Який заголовок можна іще дібрати до нього?

 -         Яка тема тексту?
(Вишивка  -  вид народного мистецтва)

-   До якого стилю мовлення належить цей текст?   Назвіть його ознаки

-   Знайдіть вивчені орфограми і пунктограми та обґрунтуйте їх.

-   Знайдіть дієприслівники у тексті, зробіть морфологічний розбір одного з них, користуючись схемою підручника.

-         А тепер знайдіть речення із дієприслівниковим зворотом. Виконайте синтаксичний розбір його.

Звідусіль, з усіх куточків України снується нитка. Нитка не лише з узорів сорочок, серветок, рушників, а нитка із серця до серця  -  з любов’ю, щирістю, світлою думкою. Повірмо і ми, що, прокладаючи на білому полотні нитяні стібки, ми беремо кольори׃
        червоний  - від сонця;
        чорний  -  від землі;
        синій  -  від неба;
        зелений  -  від трави і листя.
А разом з цим наша робота наснажується силою природи, її енергією.
 Ви, я бачу, втомилися.

Ауторелаксація  „Веселка”

    Сядьте зручно, заплющіть очі, уявіть веселку, чудову гру її кольорів. Ви перебуваєте на відпочинку. Вам легко, спокійно, приємно. Ви вільно почуваєтеся.
    А тепер встаньте, прогніться і над головою зобразіть дугу веселки. Сідайте.
    -  Які почуття виникли у вас під час її проведення?

V. Узагальнення і повторення системи понять, характерних для кількох тем

 Завдання 7.
Інсценізація „зустрічі” Дієприслівника і Дієприкметника.
-         Добридень, брате! Чого зажурився?
-         А...то ти, Дієприслівнику! І чого ти радієш? Хіба твоя доля не така ж, як моя? Тебе також не приймають у товариство частин мови, хоча маєш там близького родича, як і я, і свояк твій Прислівник там теж поважна фігура. Правда, тобі дещо краще׃ Дієслово вважає тебе трохи ближчим родичем, бо ти, бач, виражаєш також дію, хоч і додаткову. А все ж... А я ?  -  сумно промовив Дієприкметник і зігнувся ще нижче.
-         Ех, ти... Не вмієш мислити по-сучасному. Не приймають нас тут, то підемо туди, де без нас ніяк не можна. Ходімо до фірми „Синтаксис”. Там будуть нам раді і Словосполучення, і Речення.
Так і зробили. І не шкодують. Тут їм доручають дуже відповідальну роботу членів речення, часто віддають під їхню команду інші слова, нерідко навіть іменники та дієслова, і тоді шанобливо звуть зворотами, а  за значеннями порівнюють із реченнями. Ось таку кар’єру зробили в новій фірмі колись скривджені родичі частин мови.
    
-         Про що йшлося в діалозі?

-         Порівняймо дієприкметник та дієприслівник, визначмо спільні і відмінні ознаки, складімо узагальнюючу таблицю׃


 Узагальнююча таблиця „Спільне і відмінне у дієприкметника і дієприслівника”


       Дієприкметник                                              дієприслівник
                                        форма дієслова
          змінювана                                                    незмінювана
рід, число, відмінок                                             -----------------
                                                 вид
з іменником                                                           з дієсловом
    означення                                                         обставина


Вчитель.  Ну, от і все. Всі завдання виконано. Значить, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав׃ „Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні”. Ви ж свої знання, вміння застосували на практиці. Завдяки вашій старанності знову засяяла веселка всіма кольорами.         
     Оцініть свої знання за темою на контрольних аркушах. 

     VІ. Домашнє завдання
 Скласти діалог про роль вишивки у житті людей.




Опорні сигнали

 до теми „Дієприслівниковий зворот”

1._._._._,
 

2.                                                          ,_._._._,
 

3.                                                                                                                         , _._._._.
 

4. Одиничний дієприслівник (спосіб дії).
 
 

Презентація до уроку


Кросворд "Усна народна творчість"

Схема аналізу епічного і драматичного творів

1. Короткі відомості про автора (передовсім ті, що допоможуть краще зрозуміти специфіку твору).

2. Історія написання і видання твору (у разі потреби).

3. Жанр (роман, повість, оповідання, трагедія, комедія, власне драма тощо).

4. Життєва основа (ті реальні факти, які стали поштовхом і матеріалом для написання твору).

5. Тема, ідея, проблематика твору.

6. Композиція твору, особливості сюжету, їхня роль у розкритті проблем.

7. Роль позасюжетних елементів (авторських відступів, описів, епіграфів, присвят, назви твору тощо).

8. Система образів, їхня роль у розкритті проблем твору.

9. Мовностильова своєрідність твору (на рівні лексики, тропів, синтаксичних фігур, фоніки, ритміки).

10. Підсумок (художня цінність твору, місце цього твору в доробку автора та в літературі загалом тощо).

Схема аналізу ліричного твору

1. Короткі відомості про автора (передовсім ті, що допоможуть краще зрозуміти специфіку твору).

2. Історія написання і видання твору (у разі потреби).

3. Жанр твору (громадянська, інтимна, релігійна лірика тощо).

4. Провідний мотив твору.

5. Композиція твору (варто памятати, що в ліричному творі сюжет відсутній, натомість увага зосереджується на певному почутті, виділяють такі композиційні етапи почуття:

·         а) вихідний момент у розвитку почуття;

·         б) розвиток почуття;

·         в) кульмінація (можлива);

·         г) резюме (або авторський висновок).

6. Ключові образи твору (звернімо увагу, що найчастіше визначальним у ліриці є образ ліричного героя це умовна дійова особа, думки й почуття якої розкриваються у ліричному творі).

7. Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору (йдеться про лексику, тропи, фігури, фоніку), як саме?

8. Версифікація твору (рими, спосіб римування, віршовий розмір, вид строфи), її роль у розкритті провідного мотиву.

9. Підсумок.